Saturday 27 August 2011

Kek Lapis Asam Manis

Kek lapis asam manis...AkU NYerr


Assalamualaikum n salam sjahtera...
Dh lma gk x update blog ni...
skrg nga bzy dgn kja n thesis..
so msa t'luang agk trhad

Da bp hr aku tingin nk mkn kek lapis asam mnis ni..
Cm ngidam la plk..hehe
Biasa la tme posa suma tingin nk mkn.
So, smlm sku pn try la wat kek tu.
Try search cr resipi dia
Mcm2 versi ada.
Last2 aku pn ubah ckit rsepi tu ikut versi aku lak..
Aku suka yg simple2
So aku ubah la rsepi tu bg lg simple n sng nk wat
Hehehe...




Resipi Kek Asam Manis

Bahan2:

  1. 2 paket besar asam haw flakes. (1 pket ad 10 bungkus kcik, btuk asam neh bulat cm duit syiling)
  2. 200 ml susu sejat
  3. 200 gram biskut marie (dikisar shingga halus sperti tepung)
  4. 4 bji telur (dpend pd saiz telur yg dgunakan.Aku gna saiz sderhana)
  5. 225 gram mentega
  6. Sdikit esen vanila
  7. Pewarna pink n hjau epal (warna ni ikut suka korg la)
Cara Membuat :
  1. Pukul mentega smbil msukkan telur 1 persatu. Pukul smpai kembang.
  2. Kemudian msukkan susu sejat sedikit demi sedikit.Teruskan memukul smpai sbati.
  3. Seterusnya masukkan beberapa titik esen vanila dan biskut marie yang telah dikisar td. Teruskan pukul shgga adunan btul2 sebati.
  4. Bahagikan aduna kpd 3 bhagian. 1 bhagian diletakkan warna pink, 1 bhgn diletakkan warna hjau dan 1 lg dibiarkan tnpa ltak apa2. Pewarna tersebut diletakkan beberapa titis shja ke dlm adunan dan diadun hgga warna mnjadi rata.
  5. Sendukkan lbih kurang 1 senduk besar adunan bwarna pink ke dlm acuan dan ratakan. Lapisan tersebut nipis shja, jgn terlalu tebal.Kemudian kukus dlm msa 5 minit.
  6. Next, susun asam haw flakes tersebut di atas lapisan pink td.
  7. Kemudian, sendukkan pula adunan yg tidak diletakkan pewarna td di atas asam untuk wat lapisan kedua. Buat lapisan nipis sma seperti lapisan pink td. Kukus lg 5 minit.
  8. Seterusnya susun asam di atas lapisan kedua td. 
  9. Buat lapisan ketiga dgn adunan bwarna hjau sma seperti lapisan pertama dan kedua td...Kukus lg 5 minit.
  10. Ulangi langkah 5-9 shgga semua adunan habis.
  11. Untuk lapisan terakhir, kukus dlm 3 minit shja (lapisan tersebut separuh masak). 
  12. Kemudian susun asam atas lapisan terakhir. Akhir sekali kukus smpai kek btul2 msak (lbih krg 2-3 mnit lg)

Tp resipi aku ni aku x ltak gula...Stengah org ltk gula..
So, kalo korg neh jnis suka mnis2, korg pkul la mntega tu ngn gula smpi kmbng dlu ye sblum msukkan telur tu.. Tp ingat tau, x elok mkn mnis sgt, nnti tkot dpt kncing mnis plk..

Kek lapis asam manis


Tadaaa.....
Ni la rupa bhgian kek lapis aku lps dpotong....

No comments:

Post a Comment