Wednesday 13 July 2011

Buat Sendiri Tomyam Simple Je Tanpa Perencah

Smbungan resipi smlm..
Slain wat krabu tu, aku wat gk tmyam smbil dbantu kwan aku..
Hepi aku bl kwn aku dtg..
Mna x nya, ada gk kwn aku nk borak2,
xda la sunyi..
Pling best bl kmi msak sma2..
Nice moment..  ;)
Dia ajr aku, kalo nk bsuh lauk2 bsah,
bsuh ngn grm tuk hlgkan hnyir n kuman..
Woo..mlunyer aku sbb x pnh tau..
Kalo gna asam/limau kasturi/tpung tu aku tau la..
Cm na pn mkasih la wat kwan baik aku tu Faiza sbb bg tip br kat aku..
n tmankan aku msak n shopping brg2 dpur..
Luv u so much..muaahhh..

2nd resipi yg aku msak ngn kwan aku ialah tomyam...
sila follow resipi kt bwh ni k...






Bhn2 Tom Yam

  1. Sbtg serai diketuk
  2. 7 biji cili padi ( jumlah cili ikut thap kpedasan yg korg nk)
  3. 1 bji bwang bsar
  4. 3 ulas bwg putih
  5. 3 bji tomato -1 biji shaja yg dkisar. 2  bji lg just potong 4 or 6  bahagian, bgntung pd saiz tomato 
  6. Udang/Sotong/Daging/Ayam
  7. Sayuran : jagung muda, lobak merah, bunga kobis
  8. Halia stgah 2-3 cm diketuk
  9. Lengkuas kalo suka (tapi aku xpnah ltak sbb rmah aku jrang bli lengkuas)
  10. 1 cwan air asam jawa (ikut bp byak masam korg suka, tp jgn msam sgt)
  11. 2 sudu bsar santan
  12. 2 kping daun limau purut
  13. Perahan jus limau kasturi (stengah bji) -bleh gk kalo limau nipis
  14. 300-500 ml air (bgantung bp byk kuah korg nk)
  15. Garam n gula scukup rasa
Cara Membuat:

  1. Kisar cili padi, bawang besar, bwang putih, dan 1 bji tomato. Bleh jga kalo hnya bberapa bji cili shja dkisar. 3-4 bji cili padi tu x dikisar dan trus dmasukkan dlm kuah nnti. Bgitu jga dgn bwang bsar, kalo suka bleh gna hnya separuh shja yg dkisar sparuh lg dibelah 2 dan dmsukkan trus dlm kuah nnti.
  2. Tumis bhn2 yg tlh dkisar td tanpa minyak smpai naik bau.
  3. Masukkan air asam jwa, serai, halia dan lengkuas, dan air.Biar smpai mndidih.
  4. Msukkan udang/sotong/ayam/daging. Kalo gna dging, tunggu smpai dging empuk.
  5. Masukkan daun limau purut, sayuran, perahan jus limau kasturi dan santan.
  6. Msukkan gula dan garam scukup rasa.
  7. Biarkan seketika, dan siap untuk dmakan..







Aku ngn Faiza..
Hope korg enjoy la rsipi ni

No comments:

Post a Comment