Tuesday 12 July 2011

Resipi kerabu buah putat n seafood

Msa siang td kwan baik aku dtg rmah..Aku ni xtaw la nk hidang ape kat die.Ttiba tringak plk kat resipi yg tuk(nenek) wat msa dia dtg bp mggu lpas..Oleh sbb aku neh mmg jnis mls punyer org, suma kjer aku nk snang n cpat, aku pn wat la krabu neh..sbb resipi dia main cmpak2 jer..
Kalo korg ni kaki ulam n krabu, leh la try resipi ni...




 


Bahan2:
  1. Buah putat muda 3/4 biji
  2. Seafood (udang/sotong)
  3. 1 bji bawang besar
  4. 2 sudu besar kerisik klapa
  5. 2 sudu besar santan
  6. 2 sudu besar sambal blacan (cili+blacan yg ditumbuk bersama).Kalo nk pdas lg, bleh tmbah.
  7. Perahan  jus limau nipis/ kasturi 
  8. Garam n gula scukup rasa

Cara2:
  1. Potong buah putat kpda 4 bhagian dan buang bijinya..Basuh buah tersebut, dan kmudian rebus. Jgn rebus terlalu lama, skadar smpai air mula mndidih. Toskan dan ketepikan..
  2. Rebus udang/ sotong..Kalo korg rebus sotong tu jgn lama2, nnti sotong liat..Toskan dan ktepikan..Bleh jga smpan sdikit air rebusan tu dlm 2  sudu besar tuk dgaul bsama krabu nnti..
  3. Hiris nipis2 dan kcik2 bwang besar. Buah putat yg telah drebus td jga dhiris nipis.Bgitu jga dgn sotong perlu dihiris..Kalo mggunakan udang, tidak perlula dipotong udang tersebut..
  4. Kmudian masukkan kerisik, santan, sambal blacan,sdikit jus perahan limau nipis/kasturi n garam scukup rasa kedalam bhn2 yg tlah dhiri dan dpotong td.
  5. Gaulkan ksemua bahan shingga mesra.

No comments:

Post a Comment